jom terjah

Monday 5 December 2011

pelangi di kala senja (part 1)

"anna, mak bukan tak izinkan kamu dengan dia..tapi...." anna menyampuk kata-kata ibunya, "tapi apa mak?? "mak tak kisah kamu dengan siapa saja pilihan hati kamu....tapi kalau boleh bukan dia." tersentak anna mendengar kata-kata ibunya.. anna cuba menenangkan hatinya dengan menafikan isi hatinya.. "anna bukan mak jahat tak nak setuju tapi kalau betul dia memang keluarga orang tu, mak berat nak bagi" tanya anna "kenapa mak?? kenapa dengan latar belakang keluarga dia?" anna cuba membuat muka bersahaja menutup hatinya yang masih terkedu tidak terkata.
  pertama kali buatnya membuat pengakuan tentang soal hati pada ras, ibunya sudah memberi jawapan yang sanggat tidak diduga. "lebih baik kamu jangan tanya kenapa mak tak izinkan kamu dengan dia.. kamu cari saja yang lain selagi mana ada lagi orang lain.." anna terdiam "mak mungkin akan setuju dan ikhlas menerima pilihan hati kamu kalau memang itu yang kamu mahu"sambung ras lagi. memecahkan suasana yang sepi ras membnerikan sedikit alasan buat menyejukkan hati anaknya, "....mak cuma takut dia akan perlakukan kamu dengan tidak perikemanusiaan, sedangkan dahulunya ayahnya bertindak kejam pada ibunya membuatkan ibunya hilang ingatan" tersentak anna mendengar kata-kata ibunya. bagaikan tidak percaya tragedi itu pernah berlaku dalam hidup insan yang mula bertakhta di hatinya.
   "patut kah aku mencari yang lain sedangkan aku bukan lah sebaik miah yang pantas mendapatkan lelaki yang solah, ditambah aset yang ada padanya tampan dan bijak"detik hati kecil anna...walaupun perkara itu sudah hampir 5bulan berlalu, anna masih lagi terngiang-ngiang mendengar kata-kata ibunya mengenai firdaus..seperti baru saja dia mendengar jawapan ibunya..

                                                                                            akan bersambung part II jika diizinkanNYA....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...